“Onderrug klachten – een veel voorkomende blessure in de sportschool.”

We hebben een nauwe samenwerking met Fysio Donders die o.a. ook binnen Indoor Action aan het werk is. Die willen we wat meer naar de voorgrond halen. Dit willen we doen door middel van een regelmatige blog van één van de therapeuten die binnen Fysio Donders werkzaam zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een blessurepreventie blog die ook een meerwaarde zijn voor leden van Indoor Action die zelf niet in behandeling zijn.

We starten met een blog van Walter, voor de meeste leden is Walter geen onbekend gezicht aangezien hij al een tijd werkzaam is als therapeut voor Donders binnen Indoor Action.

 

“Onderrug klachten – een veel voorkomende blessure in de sportschool.”

Walter Henao Parra, 4 April 2018

De meeste voorkomende sportblessures worden meestal veroorzaakt door een slechte houding, die het lijf verzwakt. Een andere oorzaak is het te snel en te veel willen doen, in zowel herhaling als in gewicht. Het is belangrijk om realistische doelen te stellen.

Lage rug blessures worden meestal veroorzaakt door een slechte houding, en kantoorbanen die je veelal zittend doorbrengt. Wat het dan vervolgens erger maakt is wanneer deze mensen dan naar de sportschool gaan en bijvoorbeeld Shoulder Presses of Squats doen en zetten alle stress op hun onderrug, omdat zij hun bovenrug niet goed kunnen uitstrekken. Ze strekken en buigen zich vanuit hun onderrug, die een zenuwinzinking heeft. Dit alles resulteert in pijn en mogelijke blijvende schade.

Om de kans op lage rug blessures te minimaliseren, begin met de juiste uitvoering van de oefeningen. Het is belangrijk om je boven rug te rekken, om te compenseren voor de slechte houding die je met een kantoorbaan de hele dag door aanneemt. Een oefening om je houding te verbeteren is om een “superset” (twee oefeningen achter elkaar zonder rust) te doen van Wall Squats en Pull Overs. Wat ik hiermee bedoel is: Ga tegen de muur zitten en zorg ervoor dat je onderrug plat is. Strek je armen voor je uit, vervolgens hef je je armen op richting je oren, zonder dat je onderrug van de muur afkomt of een bolling vormt.

De sportinstructeurs van Indoor Action kunnen je verder helpen met oefeningen uitvoeren en advies geven.


“Wall Squat”


“Pull Over”

Geplaatst op: 13-04-2018

Reageren